Музей Мерседес-Бенц – автомобільний музей торгової марки Mercedes-Benz, який знаходиться у місті Штутгарт, Німеччина. Він є частиною цілого комплексу, розташованого на одній території, до якого входять: штаб-квартира концерну Daimler AG, магазин ретро та сучасних автомобілів марки Mercedes-Benz, Мерседес-Бенц Арена – домашній стадіон футбольного клубу «Штутгарт» та інші об’єкти. Музей є одним із найбільших корпоративних музеїв у світі і найвідвідуванішим музеєм Штутгарта станом на 2015 рік.
Видатний німецький інженер Карл Бенц народився 25 листопада 1844 року у небагатій родині. Батько, машиніст паровоза, помер від запалення легень, коли Карлові було лише два роки.
Мати тяжко працювала аби виростити сина і дати йому гідну освіту. Після закінчення початкової школи в Карлсруе, Карл вступає до політехнічного ліцею, а потім – у політехнічний університет Карлсруе. 9 липня 1864 у віці 19 років він закінчив факультет технічної механіки університету. Наступні сім років Бенц працював на різних підприємствах у Карлсруе, Мангаймі, Пфорцгаймі і навіть якийсь час у Відні.
Він встиг попрацювати у паровозному депо, на фабриці з виготовлення промислових ваг та у будівельній компанії
У 1871 році спільно з Августом Ріттером організував механічну майстерню в Мангаймі.
Незабаром Бенц викупив частку компаньйона на гроші, отримані в борг від батька своєї нареченої. І тепер вже у своїй власній майстерні Карл Бенц невтомно працював над розробкою силової установки внутрішнього згоряння та різних деталей автомобіля, включаючи: систему запалення; свічки запалювання; редуктор; карбюратор; радіатор; зчеплення.
29 січня 1886 року Карл Бенц отримав патент у Берліні на свій перший автомобіль із двигуном внутрішнього згоряння. Патент під номером 37435 був виданий на триколісний екіпаж, що сам рухається. У автомобіля Бенца були три металеві колеса. Він приводився в рух чотиритактним бензиновим двигуном, розміщеним між двома задніми колесами. Обертання передавалася за допомогою ланцюгової передачі на задню вісь. Автомобіль мав назву «Motorwagen». З цього трициклу розпочалася історія світового автомобілебудування. Його винахід був дивовижним для кінця XIX століття. Але покупців більше зацікав не стільки сам автомобіль, а його двигун. Карл боявся показувати свій винахід широкому загалу людей.
Перший «рекламний автопробіг» здійснила дружина винахідника Берта. 5 серпня 1888 року вона разом із дітьми здолала понад сто кілометрів, щоб відвідати свою матір. По дорозі вона кілька разів купувала бензин в аптеках (він продавався там як засіб для чищення Лігроін), лагодила гальмо у лимаря, кілька разів довелося долати підйоми, штовхаючи автомобіль в гору. Легенда свідчить, що саме після цього Берта подала ідею чоловікові оснастити автомобіль коробкою передач. Саме тоді-то вся Німеччина і дізналася про цей автомобіль, як про найзручніший засіб пересування.
Через пару тижнів після «вдалої поїздки» дружини і зроблених оновлень та покращень автомобіля, Карл нарешті наважиться відправити «Motorwagen» на виставку у Париж. Там його автомобіль отримав величезну рекламу та високу оцінку, а француз Еміль Роже стане його представником в Парижі.
Попит на автомобілі Бенца різко зріс, відповідно були розширені і виробничі потужності для забезпечення пропозиції.
У 1891 році Бенц побудував свій перший чотириколісний автомобіль.
1893-го був створений дешевший двомісний автомобіль «Victoria» з двигуном потужністю 3 кінські сили на чотирьох колесах. Його швидкість становила 17–20 км/год. За перший рік було продано 45 автомобілів цього типу.
Після цього з’явилася модель «Velo», найперший у світі дешевий, масовий автомобіль. Саме він приймав участь у перших автомобільних гонках Париж-Руан.
У1895 році Бенц розробив першу вантажівку та перші в історії автобуси.
У наступний період Бенц безперервно працював над своїм новим проєктом, включаючи тестові пробіги автомобілів. 1897 він розробив двоциліндровий двигун з горизонтальним розташуванням, відомий як «контра-двигун».
28 червня 1926 компанія Карла Бенца «Benz & Cie» об’єдналася з компанією Даймлер «Daimler», яка також займалася випуском автомобілів. Новостворене об’єднання отримало назву «Daimler-Benz». Згодом усі моделі були перейменовані на «Mercedes-Benz».
Широко відомий факт, що назва Mercedes пішла від жіночого імені. Одного разу австро-угорський посол Еміль Еллінек вирішив вкласти кошти в підприємство Daimler, так як розраховував на успіх компанії. Але після злиття підприємства Бенца з компанією Daimler, виникла наступна ситуація. Через те, що компанія Daimler вже була зареєстрованим торговим знаком, то було прийнято рішення про назву до назви Benz додати Mercedes на честь доньки австро-угорського посла.
Один з найцікавіших фактів стосується логотипу марки. Спочатку компанія працювала не тільки на автотранспортну галузь, також була задіяна морська і повітряна. Виробляли авіаційні та суднові двигуни. Оскільки роботи в трьох галузях промисловості були успішними, було прийнято рішення увіковічити це в своєму логотипі. Трипроменева зірка символізує успіх на суші, в повітрі і на морі.
Карл Бенц помер 4 квітня 1929 в Ладенбурзі від запалення легенів.
Концерн і після смерті засновника продовжував йти в авангарді автомобілебудування. У 1936 році почалося виробництво легкових автомобілів із дизельним мотором. Першою моделлю із дизельним двигуном став Mercedes-Benz 260 D.
До 50-річчя компанії концерн «Daimler-BenzAG» у 1936 році заснував перший повноцінний музей марки «Mercedes-Benz», який знаходився на заводі в районі Унтертюркгайм у Штутгарті. На 1938 рік виставкова експозиція музею складалася з 18 автомобілів виробництва «Daimler-Motoren-Gesellschaft», 9 автомобілів компанії «Benz & Cie» і 6 автомобілів спільного виробництва під брендом Mercedes-Benz. Крім того, в музеї можна було знайти 19 різних двигунів, що застосовувалися як для автомобілів, так і для авіації та суден, а також три залізничні транспортні засоби, точні репродукції моторного човна «Neckar» і першої моторизованої карети Даймлера (Daimler Motorkutsche). Надалі колекція виставкових експонатів постійно зростала.
У 1955 році керівництво компанії ухвалило рішення про перенесення музею до нової будівлі на території вже іншого заводу в Унтертюркгаймі. Будівництво розпочалось у 1958 році. Оновлений музей, спроектований архітекторами Рольфом Ґутбіром і Гансом Каммерером, було відкрито у 1961 році і приурочено до 75-ліття винайдення автомобіля. Його виставкова площа становила 1200 м2. Спираючись на останні технічні досягнення компанія запровадила аудіо-інформаційну систему для відвідувачів музею.
У 1985 році музей було закрито у зв’язку з комплексною реставрацією, реконструкцією та реорганізацією. До ювілею Керівництво компанії вирішило розширити площу будівлі і зробити новий суцільний скляний фасад. Виставкова площа музею зросла до 5760 м2.
Через обмежений простір, незручне розташування музею в межах території заводу та постійне зростання колекції у 2000 році керівництво концерну замислилось щодо спорудження окремого музейного комплексу і ухвалило про це відповідне рішення.
Будівництво розпочалося у 2003 році за проектом фірми-підрядника UN Studio, якою керував відомий данський архітектор Бен ван Беркель. Нинішня будівля музею, яка розташувалася прямо навпроти головних воріт заводу Daimler AG у Штутгарті, була відкрита для широкої публіки 19 травня 2006 року.
Дизайн будівлі ґрунтується на унікальній концепції, що має форму трилисника, яка формується з трьох кіл зі зміщеними центрами, що утворюють трикутний атріум, який нагадує форму двигуна Ванкеля.
Будівлю було спроектовано так, щоб вона займала мінімум площі за максимального використання простору: на 16500 м2 виставкового простору площа зайнятої земельної ділянки становить всього лиш 4800 м2. Дев’ять поверхів, які ззовні виглядають як три, створені на базі двох спіралей пандусів, що перетинаються. Дизайн інтер’єру будівлі музею навіяний формою подвійної спіральної структури ДНК, яка несе геном живого організму, у тому числі і людини. Такий підхід, у свою чергу, ілюструє філософію бренду «Mercedes-Benz» – безперервне створення принципово нових продуктів для просування справи людської мобільності
У музеї виставлено для всезагального огляду понад 160 моделей автомобілів та понад 1500 інших експонатів – транспортних засобів та різноманітних конструкцій зі світу автомобілебудування, що мають відношення до різних періодів історії заводу. Виставкова колекція включає серійні моделі, спортивні автомобілі, вантажівки, автобуси та інші продукти компанії.
В рамках огляду музейної експозиції відвідувачі мають можливість вибору між двома екскурсійними маршрутами: маршрутом легенд та колекційним маршрутом. Обидва шляхи перетинаються на кожному рівні музею і сходяться в одній точці огляду сучасних інноваційних розробок.
«Маршрут легенд» відображає 125-річний шлях розвитку торгової марки «Mercedes-Benz» від найперших винаходів німецьких піонерів у галузі автомобілебудування до останніх розробок концерну.
Виставка має оформлення у стилі семи ретро-зал, у яких музика, плакати, портрети кумирів того часу майстерно відтворюють атмосферу минулих років.
«Колекційний маршрут» проведе відвідувачів по 5-х залах, які розділені за типами автомобілів. П’ять колекційних галерей присвячені тематиці перевезення вантажів, подорожам, службовій техніці, героям та відомим іменам.
Незалежно від обраного маршруту, відвідувачам музею доступний аудіо гід, з яким можна оглядати експонати в будь-якій послідовності з отриманням інформації кількома мовами.
У 2015 році вперше в історії музею було влаштовано розпродаж деяких моделей унікальної колекції. Програма отримала назву «All Time Stars». Список доступних для покупки моделей розбитий на три частини: преміальні автомобілі, колекційні моделі та драйверські авто.
Станом на квітень 2018 року музей відвідало 9 мільйонів людей з понад 160 країн світу, що зробило музей найвідвідуванішим закладом на території Штутгарта
Серед експонатів представлені: пожежний автомобіль Даймлера 1892 року випуску, триколісний екіпаж Бегца «Motorwagen» 1886 року, Мercedes-Simplex 40PS 1902 року, туристичний Mercedes-Benz O 302, створений у 1974 році, Мercedes-Benz 770К та інші унікальні моделі.
Музей Mercedes-Benz у Штутгарті можна відвідати, не виходячи з дому. Віртуальна платформа відкриває для користувача широкий спектр можливостей для знайомства з експозицією, найцікавішою з яких є віртуальна екскурсія.