Німецькі автомобілі користуються високим попитом завдяки надійності та функціональності. Однією з найпопулярніших є марка BMW, моделі якої давно стали символом розкоші та спортивного стилю. Зараз баварська компанія представляє гігантський концерн з безліччю автомобільних заводів не лише у Німеччині, а й у інших країнах світу: від США до Єгипту.
Один із найвідоміших автомобільних музеїв у світі Музей BMW був заснований у 1972 році напередодні відкриття Олімпіади у місті Мюнхен. Будівля Музею та штаб- квартира компанії становлять єдиний комплекс, який став окрасою міста. Неподалік від них зберіглося й олімпійське містечко, збудоване спеціально для проведення Олімпіади.
Офіс компанії зі світовим ім’ям знаходиться в 22-поверховій будівлі у футуристичному стилі, що має вигляд чотирициліндрового двигуна. Вона є найвищою музейною будівлею в Мюнхені, її висота становить 40 метрів.
Сама ж будівля музею знаходиться трохи збоку від головної вежі та має форму чаші, на плоскому даху якої намальована барвиста емблема автомобільного концерну. Цю унікальну конструкцію, яку знають у всьому світі, спроектував і спорудив віденський архітектор Карл Шванцер.
Як показала практика, більшість світових автомобільних підприємств нашого часу на початку свого існування, займалися далеко не автопромисловістю. Компанія «Bayerisch Motoren Werke AG» (BMW) виключенням теж не стала.
Історія BMW починалася в баварському Мюнхені, де в 1913 році німецькі промисловці Рапп і Отто відкрили два невеликі підприємства. Нові фірми займалися виробництвом авіаційних моторів, і їхні керівники невдовзі прийняли рішення об’єднатися, щоб витримати жорстку ринкову конкуренцію. Спільна компанія отримала назву «Bayerische Flugzeugwerke» – «Баварські авіаційні заводи».
Восени 1917 року було створено емблему BMW, яка залишилася незмінною до нашого часу: коло, поділене на чотири частини (дві білих і дві блакитних). Ці кольори вважаються традиційно баварськими. Довгий час вважалося, що малюнок символізував пропелер літака на тлі ясного неба.
Швидше за все компанія так і продовжувала б займатися створенням авіамоторів, а автомобілісти ніколи б не дізналися назву цієї марки. Але історія розпорядилася інакше.
Після капітуляції Німеччини у Першій світовій війні уряд країни підписав Версальський договір, одним із пунктів якого стала заборона на виробництво літаків. Щоб зберегти фірму, засновники перепрофілювали виробництво і дещо змінили назву: слово Flugzeug («авіаційні») поступилося місцем Motorische («моторні»), а абревіатура набула сучасного вигляду, добре відомого шанувальникам.
Після перебудови виробництва компанія BMW деякий час займалася випуском гальм для залізничного транспорту. У 1923 році підприємство переключилося на мотоцикли так успішно, що в лічені місяці набуло світової популярності. Надійність та швидкісні якості баварської мотоциклетної техніки здобули їй славу серед гонщиків.
У 1928 році, після купівлі заводів у Тюрингії, керівництво зробило основною сферою діяльності автомобільне виробництво, але випуск мотоциклів не припинився і досі. Спортивні моделі дуже популярні і часто зустрічаються на дорогах різних країн.
Свій перший автомобіль компанія випустила тільки в 1929 році – модель називалася «BMW 3/15 PS». Це була малолітражна модель, що випускалася за ліцензією британської Austin Motor Company. BMW Dixi 3/15 PS був схожий на англійську Austin 7, надзвичайно популярну в європейських країнах.
Автомобіль оснащувався 20-сильним двигуном і міг розвинути швидкість до 80 км/год.
На цьому німецькі виробники не зупинилися і навесні 1932 року широкому загалу була представлена унікальна модель власної розробки. Автомобілісти гідно оцінили новинку, відтоді і до нашого часу знак BMW асоціюється з бездоганною якістю.
Незважаючи на популярність, на початку 1930-х років автомобілі BMW не впізнавалися з першого погляду.
Характерна риса баварського бренду — подвійна радіаторна решітка – вперше з’явилася на BMW 303, що випускався з 1933 року.
Остаточно концепція баварського бренду – «Автомобіль – для водія» – була сформульована з появою моделі BMW 328, що став проривом у галузі спорткарів.
BMW перед початком Другої світової війни була найвідомішою компанією, що спеціалізується на випуску спортивних мотоциклів та автомобілів. Зі своїми двигунами баварські моделі ставили рекорди, залишаючи конкурентів далеко позаду. Зі зрозумілих причин з 1940 по 1945 кількість міжнародних авто- і мотогонок помітно знижується. Поразка Німеччини, як і в Першу світову війну, завдала компанії серйозного удару. Її економічний стан був підірваний, багато проектів довелося закрити. У цій ситуації Карл Рапп наголошує на виробництві велосипедів, а також легких мотоциклів, умови збирання яких близькі до кустарних.
Першим кроком до виходу з кризи стала розробка BMW 501. Автомобіль не зміг стати успішним, але наступна модель 502, оснащена силовим агрегатом з алюмінієвого сплаву, набула неймовірної популярності завдяки ряду якостей: місткість, маневреність, висока для свого часу технологічність.
Враховуючи доступну для середньостатистичного німецького покупця вартість, автомобілі мали високий попит, що дозволило зайнятися розвитком виробництва.
У 1955 р. компанія налагодила випуск малолітражних моделей «Ісетта» – триколісного гібрида автомобіля та мотоцикла. Низька ціна «Ісетти» для країни, розореної війною, стала ключовим чинником її популярності. Однак економіка Німеччини швидко зростала, і інтерес публіки перейшов на великі автомобілі. BMW знову опинився у серйозній кризі: основний конкурент Mercedes-Benz почав готуватись до викупу компанії.
Здаватися баварці не збиралися. У 1956 р. дизайнер компанії Гертц розробив спорткар BMW 507, який пропонувався у двох варіантах: зі стандартним жорстким дахом і родстер.
Оснащена 8-циліндровим двигуном потужністю до 150 к.с., модель розвивала швидкість до 220 км/год. Розробка мала приголомшливий успіх, який дозволив фірмі подолати кризу та успішно продовжити свою діяльність. З цього моменту історія марки розвивається семимильними кроками, що супроводжуються феєричними успіхами. А BMW 507 зараз входить до найдорожчих колекційних автомобілів.
Черговим успіхом баварського концерну стала BMW 700, в якій вперше була реалізована система повітряного охолодження.
Початок шістдесятих років став для компанії найбільш вдалим часом за всю колишню історію:
1962 – випуск моделі 1500, що об’єднала риси спортивного і компактного класів. Попит на неї значно перевищив виробничі потужності підприємства: робітники просто не встигали збирати нові автомобілі для постачання ринку.
1966 – випуск серії автомобілів з турбонадувом, також увінчався успіхом.
1968 – презентація широкому загалу перших седанів БМВ (2500 і 2800).
Середина 1972 ознаменувалася в Мюнхені відразу двома подіями – Олімпійськими іграми і розробкою 5 серії BMW. Перший бренд, що спеціалізувався на спорткарах, довів, що седани йому вдаються не гірше. Нові автомобілі, представлені на Франкфуртському автосалоні, справили враження на публіку: вони вирізнялися витягнутими лініями кузовної частини, великими бічними вікнами і малим дорожнім просвітом. Зовнішність нових BMW була створена розробниками компанії за допомогою комп’ютерних технологій.
1975 року стартувала третя лінійка, в якій були представлені спортивні компактні седани. BMW 3 серії комплектувалися найновішими 4-циліндровими моторами. Через рік ця модель була визнана фахівцями найкращою у світі.
У 1985 році публіці був представлений кабріолет BMW з підвіскою, який дозволяв комфортно підкорювати великі відстані. Наприкінці 1980-х баварський концерн запустив у виробництво ще п’ять моделей, чотири з яких оснащувалися бензомоторами та системою електронного упорскування, а одна дизельним двигуном.
1997 ознаменувався випуском BMW 5 серії Touring. Модель була оснащена мультифункціональним кермовим колесом, активними кріслами, навігаційною системою та механізмом динамічної стабілізації. Через рік у модельному ряду з’явилися дизельні автомобілі з 6- та 8-циліндровими моторами. Бажаючі могли замовити такі автомобілі у подовженому кузові
Наприкінці десятиліття концерн знову зіткнувся з ситуацією, коли виробничих потужностей не вистачало для задоволення попиту, що зростав. Це сталося після появи родстера BMW Z3 в одному з фільмів саги про Джеймса Бонда. Крім того, 1999 року розпочалася історія баварських позашляховиків, коли з конвеєра зійшов спортивний кросовер БМВ Х5.
Не зменшила компанія темпів і в новому тисячолітті. Було випущено нове покоління 7 серії, якому багато експертів віддали перший рядок у рейтингу автомобілів класу люкс.
В даний час баварський концерн продовжує роботу над покращенням своїх моделей та створенням технологічних новинок, яких немає в інших брендів. «Автомобіль для водія»: озвучений десятиліття тому принцип залишається основним орієнтиром для інженерів та дизайнерів BMW. Регулярна поява автомобілів бренду у фільмах та популярних комп’ютерних іграх дозволяє залучати нових та нових шанувальників.
З 2004 до середини 2008 року Музей BMW перебував на реконструкції, на цей час деякі експонати були доступні на виставковому майданчику комплексу. Головним завданням архітекторів стояло розширення простору. Первісна виставкова площа 1000 м2 перетворилася на 5000 м2, в яких розмістилося близько 120 експонатів.
У 2008 році оновлений музей знову відчинив свої двері для відвідувачів.
У залах музею представлена вся техніка, яка будь-коли випускається з конвеєрів заводів «BMW».
Постійна експозиція розділена на сім виставкових залів – «будинків»: Будинок дизайну, Будинок компанії, Будинок Мотоцикла, Будинок технологій, Будинок моторного спорту, Будинок марки та Будинок серій.
Зали музею відрізняються технічною оснащеністю та сучасним дизайном, а також інтерактивною насиченістю. Щорічно музей BMW приймає приблизно 250 тисяч відвідувачів, таким чином зберігає позиції третього за популярністю мюнхенського музею.
Навпроти музейного комплексу знаходиться дивна будівля, що нагадує подвійний конус якоїсь космічної споруди – це будинок BMW-Welt (Світ БМВ). Це найбільший рекламний майданчик концерну і водночас салон продажів, парк атракціонів, виставковий павільйон найновіших моделей, проектів, які ще мають вийти на конвеєр. Церемонія відкриття салону відбулася 17 жовтня 2007 року. Вхід до салону вільний.